Хотелът е планиран и климатизиран да осигури настаняване на хората. Хотелите предоставят на гостите допълнителни услуги като ресторанти, басейни и детски градини. Някои хотели имат конферентни услуги и насърчаване на групи за организиране на конференции и срещи на тяхното създаване.
Хотели обикновено са категоризирани по степен на комфорт, позициониране, ниво на услугите, които те предлагат. Всяка страна може да се намери в следните категории:
Звезди (0-5)
Букви (А-Д)
Класове (от четвърти до първи)
Пример за тази категоризация е хотел далис които е един от популярните хотели в софия и има две звезди
Тези класификации са изключително национални, комфорт и ниво на обслужване може да варира от една държава в друга, за една и съща категория и се основават на обективни критерии: просторна стая, баня, телевизор, басейн и т.н.
На фирмено равнище, хотелът може да се смята за традиционна компания, често терминът туристическа индустрия се използва за определяне на групата, нейното управление се основава на контрол на разходите за производство и добрата организация на ресурси (стаи ) на разположение, както и правилното управление на тарифи, често се основава на сезонните промени (високо, средно и ниско) и договарянето за настаняване на групи от хора, за разлика от отделни жилища.
През последните години нови начини за управление на хотели, базирани на техники, известни в други области като етажна собственост или за споделяне на време.